Webbanalys är analys av användares beteende på en hemsida. Vi utför webbanalys för att analysera och förbättra användares upplevelser. Därmed ökar resultaten av våra mål.

Man får infon om användarer genom en javascript kod som man tidigare har skrivit på sidan man vill få data ifrån.
Man analyserar datan från hemsidan med olika verktyg. Några av de mest berömda är Google Analytics och Omniture SiteCatalyst.
Efter man har analyserat datan är det dags att ändra vissa delar av hemsidan vars användare inte har gjort som förväntas för att nå våra mål. Sedan är det dags att förtsätta med webbanalys för att veta hur användare beter sig efter andringar och förtsätta med processen av webbanalys.

Med en webbanalys får man mycket noggrana resultat av alla digitala kanaler för att besluta om vår digitala strategi. Bland annat får man:
-Optimera vår hemsida för att öka försälningen eller få flera förfrågor.
-Förbättra vår marknadsföringsinvestering på nättet.
-Identifiera våra målgrupper för att förbättra kommunikationen med dem.

Åvsett om vi har en liten hemsida, en blogg eller om vi är en del av ett stort bolag räker det inte längre med att ha en hemsida som är ute på nättet med eller utan SEO gamla taktiker.

Webbanalys är ett steg till vad som är ett krav nu för tiden. Man kan få besökare på hemsidan utan att sälja någon produkt eller att bli kontaktad. Det kommer man att ändra med webbanalysen.Tack vare webbanalysen kommer förbättrar man användarens upplevelse för att nå eller öka konverteringar.

Att veta vilka som är våra målgrupper och vilka produkter, tjänster och hur de vill köpa eller få dem är resultaten av webbanalysen.

I vår nästa artikel om webbanalys kommer vi att skriva om hur man gör webbanalys.

Fråga gärna oss om du har frågor under tiden vi publicerar nästa artikel inom webbanalys.

Fråga oss

6 + 15 =