De senaste åren har Google succesivt sänkt kraven för vad som krävs för att bli en Google Partner certifierad kommunikationsbyrå. Det här tycker vi innebär vissa problem för slutkonsumenten, dels för att det rent krasst riskerar att sänka kvaliteten på tjänsterna som en Google Partner erbjuder, dels för att det blir otydligare vad slutkonsumenten kan förvänta sig av en Google Partner. När flera byråer stoltserar med Google Partner logotypen, men kraven för att uppfylla certifieringen varierar beroende på när byrån blev certifierad är det inte så lätt att veta vilken byrå som faktiskt levererar bäst tjänster.

Exempel på krav som har sänkts

Det är inte längre krav på att en Google Partner är certifierad i Google Analytics.
Att Google släppt detta krav är mycket märkligt då Google Analytics är ett kärnverktyg när det gäller att optimera webbsidor och kampanjer. Och det krävs mycket kunskap och erfarenhet för att göra kraftfulla analyser i programmet som levererar värde till slutkonsumenten.

Tips till dig som slutkonsument: säkerställ att den Google Partner du vill anlita har en eller flera Google Analytics certified individuals som kommer att hantera ditt konto.

 

Mer fokus på spenderade kronor och mindre fokus på resultat

Det är inte längre resultat och konvertertingsoptimering som styr huruvida en byrå kan bli Google Partner. Istället krävs det att deras klienter spenderar över ett visst belopp på annonsering varje 90 dagarsperiod, oavsett resultat.

Tips till dig som slutkonsument: detta är kanske en självklarhet, men efterfråga referenser från byrån som kan visa på faktiska resultat. Då vet du att du får maximal avkastning på dina investeringar.

 

En kommunikationsbyrå kan bli Google Partner genom underleverantörer

För att få använda Google Partner märket behöver inte en byrå själva uppfylla kraven, det räcker med att de anlitar en annan kommunikationsbyrå som underleverantör. Detta kan visa sig vara problematiskt när ”huvudbyrån” som styr projektet har sin huvudverksamhet inom copywriting och design, eller att de helt enkelt inte har tillräcklig Google-kompetens i huset. Då finns risk att det uppstår intressekonflikter. Det som är bäst för slutkunden utifrån t.ex. Google annonsering eller konvertingsoptimering kan i värsta fall gå emot det som huvudbyrån tjänar mest pengar på.

Tips till dig som slutkund: insistera på att ansvarig person från Google Partner byrån är delaktig vid projektmöten och efterfråga att kunna ha direktkontakt med denna person.   

 

Våra rekommendationer för att hitta rätt Google Partner certifierad kommunikationsbyrå

  • Anlita en digital marknadsförings- och kommunikationsbyrå som varit Google Partner åtminstone sedan 2018. Då har de blivit certifierade enligt de gamla, tuffare kraven.
  • Gör en Google-sökning på byråns namn och säkerställ att du får relevanta träffar. Dyker det även upp annonser för andra nationella byråer inom samma bransch är detta en indikation på att byrån du söker efter har ett bra rykte (eftersom konkurrenter uppenbarligen betalar för att synas på deras företagsnamn). Det är ett kvalitetstecken.
  • Byrån bör kunna erbjuda en Google Analytics Qualified individual som digital strateg, projektledare och kontaktperson.
  • Kolla gärna byråns medarbetares LinkedIn-profiler och säkerställ att de jobbat med digital marknadsföring under en längre tid. Du betalar trots allt för deras kompetens.