Nyligen började Facebook rulla ut sin senaste satsning: Facebook Shops – som är ett tillägg till den redan befintliga plattformen Facebook Shopping. Med det nya tillägget är det möjligt att bygga upp en nästintill komplett e-butik (check out måste fortfarande ske på företagets egen hemsida) och visa upp snygga sortiments- och varumärkesbilder istället för enbart produktbilder. Det blir en attraktivare och enklare upplevelse för besökaren helt enkelt. Och mycket talar för att även en check out funktion kommer bli tillgänglig inom en snar framtid.

 

Nya utmaningar för e-butiker och marknadsförare

För Facebooks del är detta såklart ett sätt att behålla användarna i sitt universum i ännu större utsträckning samt utöka kontrollen över kundernas köpresa. För e-butiker kommer detta säkerligen innebära stora möjligheter, men också en del utmaningar när det gäller att mäta och optimera kundernas köpresa.

 

Utmaning 1 – data samlas in och mäts på flera ställen

E-företag har tidigare kunnat samla in majoriteten av kundernas beteende och data genom Google Analytics. Traditionella mätpunkter som sidvisningar, produkter i varukorgen samt check out har enkelt och smidigt funnits på ett och samma ställe. Men om nu en större del av köpresan sker i Facebook Shops kommer datan i Google Analytics bli mindre och mindre tillförlitlig om den står för sig själv. Här måste e-butikerna hitta ett effektivt sätt att utöka sin vy av köpresan så att relevant data från båda plattformarna samlas in. Annars riskerar man att gå miste om en viktig pusselbit när det gäller att förstå kundernas beteende.

 

Utmaning 2 – konverteringsoptimering (CRO) måste ske på båda plattformarna

Att jobba med konverteringsoptimering blir nu inte bara livsviktigt på e-butikernas egna plattform, utan minst lika viktigt i Facebook Shops. Här gäller det att göra en tydlig ansvarsfördelning om konverteringsoptimering av Facebook Shops ska hanteras av marknadsteamet, som traditionellt sett oftast ansvarar för sociala plattformar för att driva in leads, eller av e-commerce teamet som traditionellt sett ansvarar för optimering av e-butiken. Oavsett vilken väg man väljer att gå så är det troligt att en tillspetsning av kompetens kommer att behövas.

 

Utmaning 3 – tightare samarbete mellan marknadsföring, försäljning och kundservice

Enligt Facebook kommer Messenger och WhatsApp vara viktiga funktioner i deras nya e-commerce system. Det innebär att det t.ex. kommer vara möjligt att komma i kontakt och till och med handla av ditt företag via dessa appar. Det ställer krav på ett ännu tightare samarbete mellan marknadsteamet, säljteamet och kundservice för att optimera kundresan.

Det ska bli intressant att följa utvecklingen och hur detta förändrar förutsättningarna för e-företagen och vilka företag som blir framgångsrika i sin satsning på Facebook Shops. Att kunderna finns på plattformen är det ingen tvekan om, så vinnaren blir den som lyckas generera mest värde till kundernas köpresa och ställa om sitt tankesätt kring e-commerce för att anpassa sig till denna nya plattform.